December

December

IMG_3696

December

De maand waarin eten het meest centraal staat, voornamelijk wat luxer, wat feestelijker aangekleed, wat rijker. Bij dat rijker wil ik even stil blijven staan: Want wat bedoelen we daar mee, wanneer is een maaltijd rijk?  Staat rijker gelijk aan duurder? En waarom eten we die (alleen) tijdens de feestdagen?

Rijke voeding verwijst meestal naar een maaltijd met veel room, boter en vette saus, waardoor het natuurlijk ook erg lekker wordt. Dure restaurants gebruiken ook altijd overal boter in en laten het vetrandje aan het vlees, soms beklagen mensen zich daarover: ” Ja, zo kan ik het ook”, merken ze dan op en dat is waar, ik denk dan: wat let je? Uiteraard zijn we nog altijd een beetje besmet door de vetfobie die in de jaren 60 is ingezet dat verzadigd vet slecht is voor hart en bloedvaten, maar dit is toch echt wel achterhaald intussen. Veel vetoplosbare vitamines (A,D,E en K) zitten in het vet en die heb je nodig. Dus als alles lekkerder wordt met vet, boter en slagroom, leef je uit!

Vroeger was room en boter inderdaad voorbehouden aan de rijke mensen die het konden betalen, maar daar is nu geen sprake meer van, slagroom en boter is zeer betaalbaar geworden. Verder doelt rijke maaltijd op het feit dat het een maaltijd is die goed vult, waar je lang door verzadigd bent… Dus samengevat betekend een rijke maaltijd een maaltijd die vroeger alleen rijke mensen konden betalen en waardoor je lang geen honger ervaart!

Maar wacht eens even, waarom eten we dat dan maar 2 dagen per jaar?? Waarom zitten we blijkbaar 363 dagen per jaar arme voeding te eten? Zijn het niet juist en vooral de ongezonde tussendoortjes en snacks die er ’s avonds na het avondeten nog ingaan die onze gezondheid bedreigen en bijdragen aan het ontstaan van overgewicht? De zoutjes, pizza, bitterballen en chips vol transvetten smaakversterkers en verkeerd zout of de snoepjes, chocolaatjes en koekjes met dezelfde verkeerde geharde vetten en bol van de suiker? Zou je die nog eten vlak na het kerstdiner? Ik durf te beweren van niet.

Mijn advies luidt dus dat je het hele jaar deze heerlijke, gezonde, feestelijke voeding die ons voedt een verzadigd gevoel geeft mag eten, zodat we het ongezonde junkfood met gemak kunnen laten staan. Olijfolie over de groenten, zelfgemaakte sausjes op basis van bouillon, room, kokosmelk en boter bij het vlees of de vis en ruim gebruik maken van ghee, reuzel en kokosolie om in te bakken/stoven.

Voor inspiratie en recepten raad ik aan het fantastische boek: Nourishing Traditions van Sally Fallon en Mary Enig eens te lezen, wat ook te lezen is als pdf in het Nederlands:

http://www.ronfonteine.com/voedzame_tradities.pdf

Onderaan deze pagina staat een recept voor paté, wat in mijn ogen niet mag ontbreken met de kerstdagen.

  • aardappelen
  • andijvie
  • groene selderij knolselderij
  • paddenstoelen
  • pastinaak
  • pompoen
  • prei
  • raap
  • rammenas
  • rode biet
  • rodekool
  • savooikool
  • schorseneren
  • spruiten
  • uien
  • veldsla
  • witlof
  • wittekool
  • wortelen 

Fruit: appelen, kiwi’s, mandarijnen, peren, grapefruit, sinaasappelen

Een lekker voorafje tijdens de kerstdagen: Visspread of paté op een blaadje witlof/mini sla in plaats van stokbrood of toastjes.

Paté:

  • 1 ui
  • 200 gr lever
  • 150 gr Zeeuws/gegrild spek/spekjes
  • 50 gr boter en 100 gr reuzel of 150 gr boter als je geen reuzel
  • hebt 50 ml slagroom (optioneel)
  • Keltisch zeezout en peper

1 grote ui snipperen en fruiten in beetje reuzel/boter tot het zacht is, 200 gr lever in stukken van vingerdikte gesneden erbij, peper en zout erover en rosé bakken en af laten koelen. In de keukenmachine stukken lever met 150 gr (Zeeuws)spek in stukken, 50 gr boter, 100 gr reuzel(of 150gr boter) en 50 ml slagroom tot een redelijk gladde massa ontstaat. In potten/bakjes verdelen en in koelkast bewaren, binnen een paar dagen opeten, eventueel kun je het ook invriezen.
Als je geen spek hebt of wilt gebruiken kun je gehakt bakken en dit in de plaats van spek gebruiken. Als je spekjes gebruikt ipv gegrild spek moet je die even uitbakken voordat je de uien en lever toevoegt.

Geef een reactie