Februari

Februari


Wintergroenten, gezond en betaalbaar

Wintergroenten zijn in verhouding zeer goedkoop en ook biologisch goed te betalen. De meeste van deze groenten worden in Nederland verbouwd, wat aanzienlijk scheelt in de kosten. Sommige wintergroenten worden zelfs lekkerder nadat de vorst erover is geweest, zoals spruitjes.

Kool 

Kool kan helpen om infecties, griep en verkoudheid te voorkomen. De glucosinolaten in kool zijn een mogelijke beschermer tegen kanker. Uit recent onderzoek is gebleken dat het eten van kool ook nog eens de kans op een hartaanval vermindert. Een aantal koolsoorten zorgen voor een beschermende laag aan de binnenzijde van slagaders. De werkzame stof is sulforafaan en komt van nature voor in broccoli, bloemkool en andere koolsoorten. Het is een eiwit dat na consumptie zorgt voor een verdedigingsmechanisme tegen schade aan de slagaders. Spruiten en groene kool zijn bovendien ook een goede bron van kalium. Kalium is een regulator van de vochtbalans in ons lichaam.

Boerenkool, winterpeen, spruitjes, koolraap, knolselderij, rode kool, pastinaak, rode bieten bieden dankzij hun opvallende kleuren juist extra gezonde bioactieve stoffen, zoals carotenoïden en flavonoïden. Daarnaast bevatten ze volop vitamine C, mineralen en vezels. Met wintergroenten kun je bovendien heerlijke gerechten maken, zoals het rode kool receptje onderaan deze pagina.

Let wel op dat je de kolen kookt, want rauw bevatten zij goitrogenen welke de schildklierfunctie onderdrukt. Koken verlaagd het gehalte aan goitrogenen, fermenteren, zoals bij zuurkool/kimchi doet dat niet, die worden daarom beter niet in grote hoeveelheden gegeten maar als bijgerechtje. De probiotica in deze gefermenteerde groenten is wel zeer heilzaam voor de darmflora, zoals alle gefermenteerde voedingsmiddelen. Een gezonde darmflora is weer van belang voor de immuniteit.

  • bron: http://www.medicalnewstoday.com/articles/284823.php
  • http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/bearers-of-the-cross-crucifers-in-the-context-of-traditional-diets-and-modern-science/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18388852
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6677818

Februari:
Aardappelen
Aardpeer
Groene selderij
Knolselderij
Paddenstoelen
Pastinaak
Pompoen
Prei
Raap
Rammenas
Rode biet
Rodekool
Savooikool
Schorseneren
Spruiten
Uien
Veldsla
Witlof
Witte kool
Wortelen

Recept:

Rode kool met appel

Ingrediënten:
• 1 rode kool
• 2 goudrenetten
• 2 tl kaneel
• 4 el ghee/roomboter
• Kummel-, koriander- en komijnzaad
• Laurierblad
• kruidnagel
• Peper en Keltisch zeezout
Bereiding:
Snijd of schaaf met een mandoline de kool in dunne reepjes.
Stamp in de vijzel de zaadjes tot poeder
Verwarm in wok of grote braadpan 2 el ghee
Voeg de kruiden en de kool toe en laat dit zonder deksel een half uur tot 45 min op een laag vuurtje bakken en roer regelmatig door
Haal het klokhuis uit de appel en snijd in plakken.
Doe 2 el ghee in een koekenpan en bak hierin de appels tot ze zacht zijn en voeg de kaneel toe.
Als de rode kool gaar is schep je de appels erdoor
Op smaak brengen met zout en peper
Heerlijk bij een stoofschotel van bv rundvlees met uien, wortel en knolselderij.

Geef een reactie