Juli

Juli

kersen

Zon!
Het is nu de tijd om de vit D huishouding wat op te krikken: probeer te genieten van iedere zonnestraal die je te pakken kunt krijgen. Smeer geen chemische zonnebrand op je huid en bouw het gewoon op. Kokosolie beschermt je een klein beetje, er zijn meer oliën die een natuurlijke bescherming geven:

 

 

1. Wortelzaad olie: SPF 38-40
2. Frambozenzaad olie: SPF 28-50
3. Tarwekiem olie: SPF 20
4. Avocado olie: SPF 4-15
5. Kokosolie: SPF 2-8
6. Olijfolie: SPF 2-8
7. Macadamia olie: SPF 6
8. Amandelolie: SPF 5
9. Shea Boter: SPF 3-6
10. Jojoba olie: SPF 4
en zoek anders naar een zonnebrand zonder parabenen, nanodeeltjes en andere rommel.
DIY Ik maak zelf een mix van kokosolie, avocado, tarwekiem en wortelzaad en dat heeft ons goed geholpen op de dagen dat je naar het strand of het zwembad gaat.
Grasboter en graskaas zijn weer te krijgen, deze bevatten veel meer vitaminen, zoals vit K. Vit K is naast de stolling van het bloed belangrijk voor de opname van calcium en voor gezonde hart en bloedvaten.
Er is nu volop zomerfruit aardbeien, kersen, frambozenen andere bessen verkrijgbaar. Eet ze met veel slagroom, zodat de suikers je bloedsuikerspiegel niet te zeer beïnvloed en de provitaminen worden opgenomen door de vetoplosbare vitaminen. Daarnaast is er niet veel lekkerder dan aardbeien met slagroom, maar kersen met slagroom is ook heerlijk. De slagroom hooguit zoeten met een heel klein beetje koudgeslingerde honing, maar eigenlijk is het fruit al zoet genoeg. Kies voor biologische aardbeien van de koude grond.

Juli
Aardappelen
Andijvie
Artisjok
Aubergine
Bleekselderij
Bloemkool
Broccoli
Chinese kool
Courgette
Doperwtjes
Komkommer
Koolrabi
Kropsla
Paprika
Prinsessenboon
Prei
Radijs
Rode biet
Rodekool
Savooikool
Snijbonen
Spinazie
Spitskool
Tomaat
Uien
Witte kool
Wortelen
Komkommer

Gebruik altijd biologische komkommer, want dit is een van de meest vervuilde groenten: http://www.nubewust.nl/meest-bespoten-groente-fruit/ Komkommer is de ultieme dorstlesser, bevat voornamelijk water, maar ook wat vitaminen en mineralen zoals silicium, wat goed is voor je huid en haren.

Ben je ondanks je voorzorgsmaatregelen toch verbrand kun je een schijfje komkommer op de huid leggen, dit verkoelt heerlijk. En zo zijn er nog veel meer voordelen aan komkommers toegeschreven: http://www.ahealthylife.nl/10-gezondheidsvoordelen-van-komkommers/
Komkommer wordt vaak gegeten als salade, maar kun je ook prima verwarmen en in een wokschotel verwerken bijvoorbeeld.

Recept:
Rijstemie met garnalen
• 300 gram garnalen
• 200 gr rijstemie
• 1 komkommer
• lente uitjes
• koriander
•  flink stuk gember
• 2 tenen knoflook
• stukje kurkuma/1/2 tl poeder
• kokosolie
• limoen
• Keltisch zeezout en zwarte peper
Maak de rijstemie klaar, zoals vermeld op de verpakking. Verwarm een grote eetlepel kokosolie in een wok voeg geraspte gember en kurkuma toe, dan de knoflook en garnalen, de mie en als laatste de komkommer (zonder zaadlijsten) en lente uitjes, op smaak brengen met zout en peper. Besprenkel dit met limoensap en strooi de koriander erover.

Recept:

Een komkommersalade is ook zo gemaakt en als je rauwe appelazijn gebruikt voeg je direct wat probiotica toe aan je menu:

Komkommer in plakjes snijden, voeg een el sole en 4 el appelazijn toe, laat dit een paar uur in de koelkast staan zodat de smaken er goed in kunnen trekken. Voeg wat olijfolie toe, breng op smaak met wat zwarte peper en bestrooi met verse bieslook en dille.

Geef een reactie