Maart

Maart

IMG_3041De winter heeft z’n langste tijd gehad, de lente komt steeds dichterbij. Ons lichaam ondergaat een reiniging in de lente, door de toename van daglicht en aanmaak van vitamine D, door verse lentegroenten en meer beweging doordat we meer naar buiten gaan en bijvoorbeeld in de tuin gaan werken ondergaan we ieder voorjaar een ontgifting waar we weinig voor hoeven te doen.

 

Toch is er wel iets voor te zeggen om het lichaam hierin te ondersteunen en dit proces optimaal te laten verlopen. In onze laatste kookles stond het thema detoxen centraal.
Reinigen kun op vele uiteenlopende manieren. Je kunt beginnen door de inname van belastende stoffen tot een minimum te beperken, denk aan alcohol, koffie, suiker en bewerkt voedsel. Je kunt reinigende sapjes, kruidenelixers of thee drinken. Het aantal detox kuurtjes waar je uit kunt kiezen is enorm, maar zijn niet allemaal onschuldig.

Laat je bij serieuze kuren begeleiden en informeer goed van tevoren naar de methoden. Kies er een die bij jou past, ga bijvoorbeeld geen rauwe melkkuur doen wanneer je niet graag melk drinkt, vasten als je ondergewicht hebt of veel fruitsap drinken, zeker niet wanneer je onstabiele suikerspiegel hebt. En zorg ervoor dat je lichaam de vrijgekomen toxines wel goed kan afvoeren. Dit doe je door o.a. de lever te ondersteunen met bitterstoffen, maar ook met goede vetten, zorg dat je darmen goed werken (dagelijkes ontlasting) en maak ook tijd om emotioneel te ontgiften, ontspannen.

Seizioens-groenten:
aardappelen
bloemkool
groene selderij
knolselderij
paddenstoelen
pastinaak
pompoen
prei
raap
radijs
rammenas
rode biet
rodekool
savooikool
schorseneren
spinazie
spruiten
uien
veldsla
witlof
witte kool
wortelen
********
appelen, sinaasappelen
Witlof
Witlof bevat bitterstoffen die gezond zijn voor de spijsvertering. Bitterstoffen bevorderen de uitscheiding van maagzuur en gal en bevorderen daardoor de eetlust en de spijsvertering. Nieuw onderzoek lijkt uit te wijzen dat door gebruik van bitterstoffen de maag zich samentrekt en het eten langer in de maag blijft zodat je langer verzadigd voelt en uiteindelijk minder eet. Het bevat vit C, kalium en mineralen
Recept: Witlofsalade
• drie flinke stronken witlof
• geraspte wortel
• avocado
• lente ui
• ingelegde artisjokken
dressing:
• 4 el olijfolie
• 1 eetl crème fraîche of Griekse yoghurt
• 1 eigeel
• beetje citroensap
• tl honing
• tl mosterd
• zout en peper
Maak eerst de dressing. Was en snijd de groenten en voeg de dressing toe. Garneren met de peterselie.
Serveren met wilde zalmfilet of kippenpootjes en in kokosolie gebakken schijfjes pastinaak. Als je vegetarisch wilt eten kun je op de salade twee zachtgekookte eieren of een warme geitenbrie/val-dieu kaasje leggen, deze verwarm je even in de oven op 160 graden 10 min.

Geef een reactie